Ярослава МУЗИЧЕНКО
Українська влада протрималася у Медвині майже місяць.
Здається, небагато, якщо не враховувати, що в довколишніх селах уже
господарювала влада радянська, яка і це село, котре проголосило себе
республікою, тримала в облозі. Не нам, нинішнім, судити, чому кремезні
й розумні чоловіки з Медвина та тисяч інших волелюбних сіл у 1918–му не
об’єдналися у війську Української держави, а запекло боронили свій
маленький життєвий простір.
Центр у Медвині
«Коли у 1918 році на півдні Київщини відступала восьма російська
царська армія і грабувала все на своєму шляху, селяни мусили себе
боронити, — розповідає директор Богуславського краєзнавчого музею,
уродженець Медвина Петро Гогула, який тривалий час досліджує історію
Медвинської республіки. — Піднялася народна оборона, традиційна, як
козацтво». Селяни за час воєнного безвладдя поділили між собою панську
землю, набудували нових хат і повіток з безгоспного лісу, і віддавати
все це будь–яким зайдам не хотіли.
Медвинці, звісно, боронили не лише садки і комори. На межі ХХ
століття в них пробудилася національна свідомість. У 1912 році учителі
створили у медвинській школі культурно–освітній гурток. На зароблені в
церковному хорі гроші учні виписали зі Львова 300 українських книжок. І
хоча учителів за це звільнили з роботи, книжки читало все село. А в
1917–му тут були вже «Просвіта», хор і драмгурток, який щомісяця ставив
нову українську виставу.
Медвинську еліту складали переважно вчителі і військові старшини.
Серед них — Григорій Пирхалка, революціонер 1905 року, який відбув
заслання в Оленецькій губернії і самотужки вивчився на юриста.
Легендарний напівзрячий кобзар Антін Петюх (справжнє прізвище Митяй)
також відбув заслання, знав багато українських революційних пісень і
грав їх на бандурі, виступав як пропагандист української ідеї серед
війська УНР, на бронепотязі «Хортиця». Коли українська армія у 1919
році відступила, кобзар повернувся у Медвин. Ніхто з медвинської
інтелігенції не мав достатньої інформації про те, що діється в Україні
і в світі.
Довкола вирувала війна. «Більшовиків вибили — приходять денікінці.
Війська УНР вибили денікінців — приходять поляки. Поляки відійшли —
приходять більшовики. Вдень більшовики — вночі приходять повстанці», —
описує хаос тих років Петро Гогула. З 1918 по 1920–й влада в селі
змінювалася 12 разів.
«Мы вас всех переучим!»
Радянську владу в Медвині проголосили в 1919–му. У червні 1920–го
«червоні» увійшли в село вп’яте. «Прибуло четверо комісарів на допомогу
місцевому «волревкому», — розповідає Петро Гогула. — Вони оголосили
загальні збори села, вимагали мобілізації молоді до свого війська, дуже
великого продовольчого податку і «боротьби з місцевою петлюрівщиною».
На зауваження хлопців, чому комісари говорять російською, ті почали
матюкатися і переконувати, що «усіх навчать говорити більшовицькою
мовою». Це збурило людей».
Під час наступних зборів хлопці заарештували тих комісарів, а вночі
розстріляли. На ранок, 19 серпня, якраз на Спаса, повстанці оголосили у
селі військовий стан. Отаманом на той час був військовий старшина Хома
Лебідь, начальником штабу — Микола Василенко, начальником розвідки —
сотник Дніпровий, загадкова особистість. Він прибув з Галичини з
розвідувальною метою в час Першої світової війни, був дуже спокійний,
носив окуляри з товстими лінзами.
У той час по всій Україні спалахували селянські повстання проти
більшовицьких грабунків. Відомо, що між 1 квітня і 15 червня 1919 року
в Україні відбулося 328 таких повстань. Деякі селянські загони
трималися аж до 1926 року.
Оборона Медвина
Селяни проголосили республіку і для її оборони довкола села
прикопали борони догори гостряками. Були впевнені, що протримаються
кілька місяців, а там, мовляв, надійде підмога з сусідніх сил і підійде
військо Петлюри... Утім зброї у захисників республіки виявилося обмаль
(на 1000 добровольців — всього 300 рушниць і трішки патронів). Коли
через кілька днів повстанці напали на цукроварню й обеззброїли там
кількох більшовиків, про цю подію дізналися в Києві, а невдовзі й у
Москві. Більшовики занепокоїлися: приклад Медвина могли перейняти інші
села.
Після розвідки в село заскочив кінний загін. Нападники спалили
Успенську церкву, пограбували кілька обійсть і вбили двох господарів.
Після перестрілки відступили. Майже щодня кількасот більшовиків з
кулеметами наступали на село. Повстанська розвідка вчасно повідомляла
про це, у церквах били в дзвони, селяни кидали роботу й бігли
боронитися, переважно з косами й вилами. Під час вирішального бою два
полки Червоної армії штурмували маленьку «республіку» майже добу. Під
ранок запалили крайні хати. А тоді ж стріхи були солом’яні, вітер
повіяв — півсела вигоріло. Республіка перестала існувати.
Режисер Володимир Денисенко, родом з Медвина, пройшовши радянські
табори, у 1960–ті задумав зняти фільм про оборону Києва. Поїхав у
Москву до Будьонного, який у 1941 році був главкомом Південно–західного
напрямку. Пробрався до нього на дачу, аби про все розпитати. «А ты
откуда, хохол?» — спитав Будьонний. «З Медвина». «А, знаю ваше
бандитское село. В 1920–м, сволочи, бороны выложили, я их шашкой, а
они...».
Поріднені з УПА
Більшовики три дні грабували село. Також зібрали величенький
продподаток. Повстанці, які залишилися в лісі, часом нападали на обози
з награбованим. Один з обозів розгромили в урочищі Гударів Яр. Зранку
13 жовтня, перед Покровою, зі Звенигородки приїхав до Медвина каральний
загін. Більшовики оголосили збір села. Заїжджі відібрали до сотні
молодих чоловіків від 18 до 30 років і завели їх до волості. Вмістилося
десь із 80, хто менший — протиснувся через вікно, одного 14–річного
відправили додому. Комісар заявив: «Ви — відоме бандитське село і маєте
повернути все пограбоване з військового обозу». Якщо ж ні, то всім,
мовляв, буде таке: вивів з натовпу чоловіка і з нагана стрілив йому в
голову. Дав людям одну годину, щоб позносили продукти. Селяни
полякалися, розбіглися. А більшовики вивели заручників за село і
розстріляли з кулеметів...
Після окупації міні–республіки більшовики ще два десятиліття
вишукували і знищували в Медвині всіх, хто хоч якось був причетним до
повстання. Загалом у Медвині знищили понад 6 тисяч людей.
Проти тих, хто залишався у підпіллі, використовували ті ж методи, що
згодом проти Української Повстанської армії. Оголосили «амністію»,
потім вербували не надто обережних «хлопців з лісу», і вони виказували
криївки. Якби ж то вояки УПА знали історію Східної України!..
Кобзар Антін Петюх потрапив у засідку в 1921 році і застрелився, щоб
не датися в руки чекістам. Його бандуру надійно сховали, у 2000 році
вона потрапила до Петра Гогулі, нині експонується в Богуславському
краєзнавчому музеї.
«Населення Медвина, що стихійно підтримало повстання, понесло
надзвичайні жертви, але ніколи не було в нього каяття чи нарікання за
цю акцію проти більшовиків. Тільки тепер селяни зрозуміли свою помилку:
треба було не Медвин збройно боронити, а свою державу українську і
своїх синів віддавати в жертву... на загальних фронтах Української
армії», — писав відомий науковець і громадський діяч української
діаспори Іван Дубинець, уродженець Медвина.
У 1920 році Дубинець навчався у Богуславській педагогічній школі, на
літні канікули був у рідному селі і все бачив. Уникнув репресій через
те, що не жив постійно у Медвині. У час Другої світової війни був
секретарем президії Української національної ради у Києві. Емігрував до
США, досліджував Голодомор. У 1952 році видав книжечку «Горить Медвин».
В Україну її привезла у подвійному дні валізи емігрантка Олександра
Бражник, яка у 1960–х роках відвідала рідний Медвин. Селяни нишком
копіювали книжку, невдовзі її мала ледь не кожна родина. Тоді Медвин
згадав про цю подію, витиснуту вглиб підсвідомості страхом смерті.
Нині у центрі села є пам’ятний знак на честь Медвинської республіки, а на місці розстрілу 80 заручників відновили хрест.
ТОЧКА НА КАРТІ
Медвин — нині село неподалік Богуслава, що на Київщині. Ці терени
люди заселяли з ІІ тисячоліття до нашої ери. Поблизу Медвина є
славнозвісна Савур–могила і рештки оборонних валів. Був тут і замок. За
переказами, свого часу в містечку було багато церков: Спаська,
Георгіївська, Всесвятська, цехова. На сьогодні залишилося дві —
Миколаївська і Успенська, відбудована після руйнування. Перебуваючи під
владою Польщі, Медвин 1620 році отримав Магдебурзьке право. Під час
визвольної війни 1648—1654 років став сотенним містом Корсунського
полку. Утім українська влада встановилася ненадовго. У 1763 році у
закріпаченому Медвині залишалося тільки 9 дворів, звільнених від
повинностей. Медвинці брали активну участь у гайдамацькому русі. Після
другого поділу Польщі (1793 рік) Медвин увійшов до складу Росії.
Медвинці «ожили» тільки після відміни російського кріпацтва у 1861
році. Відразу ж придбали землю, спорудили винокурний і цегельний заводи
та 5 водяних млинів. У 1900 році тут діяли вже 2 цегельні заводи, 9
кузень, 2 кінноприводні млини і 45 вітряків. У 1876 р. відкрито
однокласне народне училище, у 1880–х — дві церковно–приходські школи, у
1910 р. — чотирикласне міністерське міське училище.
Джерело: http://avancar.ucoz.ua/blog/medvinska_respublika/2009-11-05-718 |